Sunday, March 6, 2011

Kenapa Abah Garang sangat ??

Kenapa abah garang sangat ?....mungkin soalah itu lah selalu bermain di fikiran Along, Angah dan Adik. Jadi di sini Abah nak ambik kesempatan dalam blog mama ni bagi mencoretkan luahan hati dan perasaan abah dan menjawab soalan tersebut. Memang abah selalu garang, tegas dengan anak-anak abah. Semua tak terlepas dari marahan abah yang kadang-kadang ada yang kena rotan.....semua akan kecut perut bila abah menuju ke arah rak buku di ruang tamu rumah sambil tangan abah meraba-raba utk mencapai sesuatu di atas rak buku tersebut, kerana di situ lah abah letakkan rotan kecil sepanjang 3 kaki..abah takkan lupa rayuan along bila rotan ditangan abah, angah akan lari bagi mendapatkan perlindungan dari kena rotan dan adik masih tak tau apa-apa lagi, jadi dia selamat la sementara waktu dari rotan abah.
.

Almari buku yang di atasnya ada rotan abah


Rotan yang Along, Angah dan Adik takuti

Tapi apa yang abah lakukan itu adalah semata-mata untuk mendidik dan mengajar anak-anak abah supaya kalian menjadi insan yang baik, berdisplin dan ingat tentang apa yang perlu di buat dan apa yang tidak boleh dibuat.
Cara abah memang agak keras kerana mungkin dipengaruhi oleh budaya kerja abah sebagai seorang pegawai polis yang sentiasa mementingkan displin, tegas dan patuh dengan arahan. Bila abah kata akan buat memang abah akan buat dan kalian semua faham cara abah. Tapi mamalah yang mengimbangi kegarangan abah. Mamalah yang akan menyejuk dan memujuk anak-anaknya yang dimarahi oleh abah. Terima kasih mama kerana faham dengan cara abah dan sememangnya abah amat bertuah kerana mempunyai seorang isteri yang tidak kenal erti jemu dalam mencurahkan kasih sayang kepada abah dan anak-anak.
Cuma apa yang abah harapkan ialah kalian faham kenapa abah berkelakuan sedemikian. Tak lain dan tak bukan "ABAH SAYANG ANAK-ANAK ABAH". Apa yang abah takkan lupa ialah bila abah marahkan along atau angah soalan yang kalian selalu ajukan ialah "abah marahkan along sebab abah tak sayang along ke?" dan jawapan yang selalu abah bagi ialah "sebab abah sayangkan along la abah marahkan along, kalau abah tak sayang abah biarkan saja along buat apa yang along suka"..Abah doakan agar Along menjadi anak yang baik kepada Abah dan Mama dan abang yang baik kepada Angah dan Adik. Jadilah contoh kejayaan along kepada adik-adik sebab abah tahu along memang seorang anak yang baik. Sama juga angah dan adik kalian semua anak yang baik. sebenarnya untuk pengetahuan Along, Angah dan Adik serta Mama sendiri sememangnya satu soalan yang sentiasa bermian difikiran abah sendiri bila memikirkan tentang keluarga kita ialah "garang sangat ke abah ni?".

No comments:

Post a Comment